Gezond in het leven

Hoe moet je nu eten? Je ziet er zoveel van op het nieuws en je kunt er zoveel over lezen, maar wat is nu de goede methode. Wat past bij jouw en hoe moet jij eten om jouw doelen te bereiken.
Er zijn een verschillende manieren om te eten, dit hangt helemaal af van jouw doel als sporter. Wil je afvallen of juist aankomen, misschien wil je jezelf gewoon onderhouden. Bij al deze doelen horen verschillende eetpatronen.

Afvallen

Bij afvallen hoort niet alleen minder eten. Je moet tijdens het afvallen gezond eten en letten op de koolhydraten. Eet je veel koolhydraten dan wordt het moeilijk om af te vallen omdat je al deze koolhydraten weer moet verbanden, hierna kun je pas afvallen. Bij het afvallen is het dus gezond eten niet perse weinig en vermijd veel koolhydraten natuurlijk heb je wel koolhydraten nodig.
Natuurlijk is het bij afvallen niet alleen het eten dat voor het afvallen zorgt je moet uiteindelijk ook veel sporten. Afvallen is nu eenmaal moeilijk.

Aankomen

Als je wil aankomen is het praktisch andersom als met afvallen. Tijdens het afvallen vermijd je koolhydraten omdat dit ervoor zorgt dat je meer moet verbranden. Tijdens het gezond aankomen sport je nog steeds goed. Maar eet je meer koolhydraten en eiwitten zodat je spiermassa groeit en uiteindelijk gezond aankomt.

Onderhouden

Heb je moeite met het onderhouden van je lichaam. Vind je dat je lichamelijk er goed uitziet en wil je graag je lichaam zo houden. Wat moet je doen? Twee keer sporten per week, twee keer goed sporten per week zorgt ervoor dat je de massa die je nu hebt onderhoud. Je groeit niet en je wordt er niet sterker van maar je onderhoud de spiermassa die je hebt. in deze verhouding kun je normaal eten. Voornamelijk gezond maar af en toe mag gerust iets ongezonds gegeten worden. Geen probleem in dit geval!

In welke situatie dan ook is het belangrijk dat je niet doorslaat in de dingen die belangrijk zijn. Als afvaller mag je niet geen koolhydraten gaan eten. De persoon die moet aankomen moet niet veel te veel koolhydraten gaan eten. En de persoon die zijn lichaam aan het onderhouden is moet de balans zoeken tussen sport gezond en ongezond zodat hij/zij ook het doel bereikt.

Voeding

Voeding is ontzettend belangrijk tijdens het sporten. Het is dan ook belangrijk te weten waar je de goede voedingsstoffen in kan vinden. De logische dingen zijn natuurlijk dat er in pasta veel koolhydraten zitten, in eieren zit dan veel eiwitten en in fruit zitten veel vitamines. Zorg dat je altijd op internet of in boeken opzoekt wat er in voeding zit voordat je het eet. Anders is al je harde werk in de sportschool misschien voor niets omdat je niet goed eet, terwijl je zelf denkt dat je goed eet. Eten wat natuurlijk vermeden moet worden als sporter is alles uit de frituur, ovenmaaltijden, ijs, sauzen en dergelijke. Als je dit allemaal vermijd en goed sport ga je al snel vooruit.